Hjælpemenu

• Links
  • Abonnement

Hovedmenu

Du er her: EU-OplysningenOm EU-OplysningenPressemeddelelser › Europaudvalgets høring...

Om EU-Oplysningen

Europaudvalgets høring trak fulde huse

Folketingets Europaudvalg satte den 26. februar fokus på den økonomiske og finansielle krises konsekvenser for EU’s samarbejde og Danmarks placering i fremtidens EU.

Formanden for Folketingets Europaudvalg Eva Kjer Hansen åbnede høringen, der satte fokus på den økonomiske og finansielle krises konsekvenser for EU’s samarbejde og Danmarks placering i fremtidens EU.

Den økonomiske krise har medført en styrkelse af den institutionelle opbygning af euroområdet. Dette har medført et tættere samarbejde især blandt eurolandene. Men hvordan påvirker det funktionen af det indre marked og hvor efterlades de EU-medlemslande, som ikke deltager i eurosamarbejdet?

For at fremme debatten om Danmarks fremtidige placering i et EU, der er blevet ændret af den økonomiske og finansielle krise, har Europaudvalget bestilt to rapporter fra de europæiske tænketanke Bruegel og the European Council on Foreign Relations. Rapporterne blev præsenteret på høringen og behandlede henholdsvis konsekvenserne af den økonomiske krise for forholdet mellem eurozonen og ikke-eurozone lande samt den fremtidige udvikling af EU herunder det indre marked.

Europa-Kommissionens Viceformand og Kommissær for økonomiske og monetære anliggender og for euroen Olli Rehn deltog i høringen og gav Europa-Kommissionens syn på krisens konsekvenser for EU.

Derudover deltog nationalbanksdirektør Lars Rohde og europaminister Nicolai Wammen.

Se hele høringen her

" althtml=" " wmode="transparent">

For mere information kontakt:

Formand for Europaudvalget, Eva Kjer Hansen: Eva.Kjer.Hansen@ft.dk og 3337 4513 eller Udvalgssekretær Louise Juul: Louise.Juul@ft.dk og 3337 3641.

Bidrag fra oplægsholdere

Rapporter fra europæiske tænketanke